Trwa przygotowanie terenu - start budowy 1 maja do Krakowskiej w tym roku

Po przejęciu obiektów i pomyślnym przeprowadzeniu procesów wywłaszczeniowych wykonawca budowy przedłużenia ul. 1 maja do ul. Krakowskiej w Częstochowie przystąpił do prac przygotowawczych na placu budowy. Ograniczone do niezbędnego minimum rozbiórki pozwolą na rozpoczęcie właściwych prac budowlanych jeszcze w tym roku. Początek wspomnianych przygotowań osobiście nadzorował w terenie prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk. Towarzyszyła mu dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie, Joanna Holi – Sosnowska oraz inspektorzy nadzoru, którzy zdali raport ze sfinalizowania procedur przejęcia terenu i infrastruktury pod inwestycję. Przypomnijmy, że budowa przedłużenia ul. 1 maja do ul. Krakowskiej u jej zbiegu z ul. ks. Wróblewskiego jest jedną z najbardziej strategicznych inwestycji drogowych, na które czekali mieszkańcy Częstochowy. Budowa zmieni bowiem i usprawni układ komunikacyjnych miasta.

- To strategiczne zadanie pozwoli na odciążenie m.in. alei Najświętszej Maryi Panny oraz alej: Wolności i Niepodległości, będzie też komfortowym połączeniem międzydzielnicowym. Budowa przedłużenia ul.1 maja do ul. Krakowskiej wraz z obiektem mostowym da nam alternatywną przeprawę przez tory kolejowe dzielące nasze miasto. Trzeba tę inwestycję uznać za jeden z najistotniejszych elementów modernizacji układu komunikacyjnego w mieście, którą staramy się konsekwentnie realizować w ramach programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie  – mówi prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.

Na etapie projektowania przyszła budowa, jej charakter i przebieg były szeroko konsultowane z mieszkańcami, dlatego finalnie udało się wypracować optymalny kształt inwestycji wraz z obiektem mostowym nad torami kolejowymi. Rozwiązania projektowe zminimalizowały ingerencję w istniejącą zabudowę, zarówno tę mieszkaniową, jak i w kompleks będący historyczną spuścizną cywilizacji przemysłowej naszego miasta.  Do przygotowania terenu pod budowę konieczne jest rozebranie 25 budynków o charakterze handlowo usługowym, magazynowym, mieszkalnym i gospodarczym. Obiekty zlokalizowane są w przyszłym śladzie drogi przy adresach: 1 maja, Krakowska, Stawowa, Mała oraz przy al. Wolności i Rondzie Mickiewicza. Właścicielom lokali i budynków wypłacane są należne odszkodowania, a lokatorom zapewniono mieszkania zamienne.

Przedłużenie ul. 1 maja będzie miało charakter drogi powiatowej. Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic: Krakowskiej i Księdza Wróblewskiego. Droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. Nad torami kolejowymi powstanie wiadukt drogowy - z pełną infrastrukturą drogową, rowerową i dedykowaną pieszym (obecnie jest tam tylko kładka dla pieszych). Ponadto w ramach prac zaplanowano przebudowę ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. ks. Wróblewskiego. Powstaną też ekrany akustyczne. Realizacją prac zajmuje się wyłoniona w przetargu firma wykonawcza Primost Południe z Będzina. Zadanie kosztować będzie ponad 94,7 mln zł. Niemal 60 mln zł zostało pozyskane z programu inwestycyjnego Polski Ład, a pozostała kwota, ok. 35 mln zł to wkład własny ze środków budżetu miasta Częstochowy. Zamówienie musi zostać zrealizowane w terminie: do 28 miesięcy kalendarzowych od dnia zawarcia umowy. Umowny termin zakończenia prac to październik 2025 roku. O kolejnych, ważnych elementach związanych z przygotowaniem do realizacji inwestycji, jak i rozpoczęciem się właściwych prac budowlanych, poinformujemy w odrębnych komunikatach z wyprzedzeniem.

Trwa przygotowanie terenu - start budowy 1 maja do Krakowskiej w tym roku Show Gallery

Wróć do początku strony